ලංකාවේ රාවණ දේවාල බිහිවීම අලුත් ප්රවණතාවක් වුවත් ඉන්දියාවේ රාවණා වන්දනාමාන කරන සමහර ශිව දේවාල අතීතයේ සිට පවතී. විදිෂා දිස්ත්රික්කයේ කන්යාකුබ්ජ බ්රාහ්මණවරු රාවණාට නමස්කාර කරති. ඔවුන් රාවණා සමෘද්ධියේ සංකේතයක් ලෙස විදහා දක්වන අතර ඔහු ගැලවුම්කරුවෙකු ලෙස සලකන්නේ රාවණා ද කන්යාකුබ්ජ බ්රාහ්මණයෙකු බව පවසමිනි. මධ්ය ප්රදේශ් හි විදිෂා දිස්ත්රික්කයේ නෙතාරන්හි රාවනග්රාම් ගම්මානයේ දහස් ගණන් කන්යාකුබ්ජ බ්රාහ්මණවරු රාවණ දේවාලයේ දිනපතා පූජා (නමස්කාරය) සිදුකරන අතර නයිවඩියම් / භෝග් (දෙවිවරුන්ට පූජා කිරීමේ චාරිත්රයක්) පූජා කරති. ශතවර්ෂ ගණනාවකට පෙර ශිව ශංකර් රජ උත්තර් ප්රදේශ් හි කාන්පූර් හි රාවණා දේවාලයක් ඉදි කළේය. රාවණාගේ ආශීර්වාදය පතා සඳහා පූජා පැවැත්වීම සඳහා වසරකට වරක් දසෙරා දිනයේදී රාවණා දේවාලය විවෘත වේ.
ගෞතම ගෝත්රයට අයත් ආචාර්ය වාසුදත්තගේ පුතෙකු වූ සහ “දෙවන රාවණගේ උපත” ලෙස විස්තර කරන ලද උපාධ්යා යසස්ත්රාගේ පෙළපත වන “රාවනි” ගැන ද සඳහනක් ඇත. මධ්යම ඉන්දියාවේ ගොන්ඩි ජනතාව රාවණාගෙන් පැවත එන්නන් යැයි කියා සිටින අතර, ඔහු, ඔහුගේ බිරිඳ මන්දෝදාරි සහ ඔවුන්ගේ පුත් මේඝනාද සඳහා පන්සල් ද පිහිටුවා ඇත. රාවණා පුරාණ ගොන්ඩ් රජෙකු වූ බවත් ඔවුන්ගේ ගෝත්රයේ දහවන ධර්මගුරු බවත් ඔවුහු පවසති. සෑම වසරකම දසේරාහිදී, පරස්වාඩි ගම්මානයේ ගොන්ඩිස් විසින් පෙරහැරකින් අලියෙකු පිට නැගී රාවණාගේ රූපයක් රැගෙන යයි.
තම නගරය රාවණා ගේ උපන් ස්ථානය යැයි කියාගන්නා බිස්රාක් හි හින්දු භක්තිකයන් විසින් රාවණා වන්දනාමාන කරනු ලබයි. ගුජරාටයේ සචෝරා බ්රාහ්මණවරු ද රාවණාගෙන් පැවත එන බව කියා සිටින අතර සමහර විට ඔවුන්ගේ වාසගම ලෙස “රාවන්”කොටස,ද භාවිත කරයි. මතුරාහි සමහර සරස්වට් බ්රාහ්මණවරු ඔහුගේ පරම්පරාවට අනුව රාවණා සරස්වත බ්රාහ්මණයෙකු ලෙස ප්රකාශ කරති. ගෞතම ගෝත්රයට අයත් ආචාර්ය වාසුදත්තගේ පුතෙකු වූ සහ “දෙවන රාවණගේ උපත” ලෙස විස්තර කරන ලද උපාධ්යා යසස්ත්රාගේ පෙළපත වන “රාවනි” ගැන ද සඳහනක් ඇත. මධ්යම ඉන්දියාවේ ගොන්ඩි ජනතාව රාවණාගෙන් පැවත එන්නන් යැයි කියා සිටින අතර, ඔහු, ඔහුගේ බිරිඳ මන්දෝදාරි සහ ඔවුන්ගේ පුත් මේඝනාද සඳහා පන්සල් ද පිහිටුවා ඇත. රාවණා පුරාණ ගොන්ඩ් රජෙකු වූ බවත් ඔවුන්ගේ ගෝත්රයේ දහවන ධර්මගුරු බවත් ඔවුහු පවසති. සෑම වසරකම දසේරාහිදී, පරස්වාඩි ගම්මානයේ ගොන්ඩිස් විසින් පෙරහැරකින් අලියෙකු පිට නැගී රාවණාගේ රූපයක් රැගෙන යයි.
මධ්ය ප්රදේශ්-රාජස්ථාන් දේශ සීමාවේ පිහිටා ඇති අනුව, මැන්ඩ්සෝර් රාවණාගේ බිරිඳ මන්දෝදරී ගේ පියාගේ නිවස වේ. එබැවින් එම ප්රදේශයේ ඔහුගේ අසමසම දැනුම හා ශිව දෙවියන් කෙරෙහි ඇති කැපවීම නිසා ඔහුට නමස්කාර කරනු ලැබේ. මෙම ස්ථානයේ අඩි 35 ක් උස රාවණාගේ පිළිරුවක් ද ඇත. දසරා දිනයේදී මිනිසුන් රාවණාගේ මරණය ගැන වැලපෙමින් යාඥා කරති. රයිවාන් රජුගේ පියා වන රිෂි විශ්රාවගේ නමිනි. බිස්රාක් රාවණාගේ උපන් ස්ථානය ලෙස හැඳින්වෙන අතර ඔහු මෙහි මහා බ්රාහ්මණ ලෙස සැලකේ. විශ්රවස් විසින් බිස්රාක්හිදී ස්වයංම්බු (ස්වයං ප්රකාශිත) ශිව ලිංගයක් සොයා ගත් බව විශ්වාස කෙරෙන අතර එතැන් පටන් රිෂි විශ්රවස් හා රාවණාට ගෞරවයක් ලෙස ප්රදේශවාසීන් විසින් වන්දනාමාන කරනු ලබයි. නවරාත්රි උත්සවයේදී බිස්රාක්හි මිනිසුන් රාවණාගේ වෙන්වූ ආත්මය වෙනුවෙන් යාග කරති.
කර්ණාටකයේ මැන්ඩියා සහ කෝලාර් ප්රදේශ වල ශිව දෙවියන් කෙරෙහි ඇති අප්රමාණ භක්තිය නිසා රාවණා වන්දනාමාන කරන ශිව දෙවියන්ගේ දේවාල රාශියක් ඇත. අස්වැන්න නෙළීමේ උත්සවයේදී කර්ණාටක ප්රාන්තයේ කෝලාර් දිස්ත්රික්කයේ ජනතාව විසින් ලංකාධිපති රාවණ වන්දනාමාන කරනු ලැබේ. පෙරහැරක දී, ශිව දෙවියන්ගේ පිළිමය සමඟ, දස හිස් රාවණාගේ ආයුධ සන්නාහ විසි ගණනක් ද ප්රදේශවාසීන් විසින් වන්දනාමාන කරනු ලැබේ.
මහාරාෂ්ට්රයේ ගඩ්චිරෝලි හි ගොන්ඩ් ගෝත්රිකයන් දසානණ – රාවණා සහ ඔහුගේ පුත් මේඝනාදා දෙවිවරුන් ලෙස වන්දනාමාන කරති. ගෝත්රික උත්සවයකදී ගෝත්රිකයන් රාවණාට ප්රශංසා කරයි – ෆල්ගුන්. ගොන්ඩ් ගෝත්රිකයන්ට අනුව, රාවණා කිසි විටෙකත් වල්මිකී රාමායණයේ සඳහන් යක්ෂ භූතවාදයට ලක් නොවූ අතර, රාවණා කිසි වරදක් නොකළ බව විශ්වාස කෙරේ. හිමාචල් ප්රදේශ් හි සුන්දර කැන්ග්රා දිස්ත්රික්කයේ පුරාවෘත්තයට අනුව, රාවණා කැන්ග්රා හි බයිජ්නාත් හි දී සිය භක්තියෙන් ශිව දෙවියන් සතුටු කළ හෙයින් ශිව දෙවියන් මෙහි දී ඔහුගේ ආශීර්වාදය ලබා දුන් බව විශ්වාස කෙරේ. එබැවින් ශිව දෙවියන්ගේ ශ්රේෂ්ඨ බැතිමතෙකු ලෙස රාවණා ගෞරවයට පාත්ර වේ. මේ සියලු වන්දනාමාන පිටුපස ඇත්තේ රාවණගේ ශිවභක්තිය හා ඊට කෘතගුණ දැක්වීමේ චාරිත්රයන් වේ.
ඉන්දියාවේ සමහර ප්රාන්ත වල දිස්ත්රික්ක වල රාවණා ඇදහිල්ල ජයටම සිදු වේ. අපේ රටේ එහෙම සිරිතක් උත්සවයක් අතීතයේ තිබුණු බවක් කිසිදු වාර්තාවක හෝ මූලාශ්රයක නැත. ඒ රාවණා අපේ සංස්කෘතිය තුළ පිළිගැනීමට හෝ ගෞරවයට හෝ වන්දනාවට පාත්ර වූ චරිතයක් නොවන නිසා ය.බෞද්ධ සංස්කෘතික පසුබිමක් සහිත මේ රටේ එවැනි දෙයක් මිනිසුන්ගේ පූජනීය පිළිගැනීමට ලක්වන්නේ නැත. නුවණින් සිතා බලන ඕනෑම බෞද්ධයෙකු ශිව ඇදහිල්ල ප්රචලිත කරන රාවණ ප්රබන්ධය අපේ සංස්කෘතියට බද්ධ කරන විපරිත මතවාද බැහැර කළ යුත්තේ එබැවිනි. අපේ ඉතිහාසය විකෘති කරන්න දත කන පඬි වෙස් ගත් ගොබ්බයින් ගේ ගොන්පාට් සහ මෝඩ චූන් යූටියුබ් වලින් පෙන්නුවාට ඒවායේ හරසුන් බව සමාජය අවබෝධ කරගත යුතු ය.
එසේම කර්ණාටකයේ මැන්ඩියා සහ කෝලාර් ප්රදේශ වල ශිව දෙවියන් කෙරෙහි ඇති අප්රමාණ භක්තිය නිසා රාවණා වන්දනාමාන කරන ශිව දෙවියන්ගේ දේවාල රාශියක් ඇත. අස්වැන්න නෙළීමේ උත්සවයේදී කර්ණාටක ප්රාන්තයේ කෝලාර් දිස්ත්රික්කයේ ජනතාව විසින් ලංකාධිපති රාවණ වන්දනාමාන කරනු ලැබේ. පෙරහැරක දී, ශිව දෙවියන්ගේ පිළිමය සමඟ, දස හිස් රාවණාගේ ආයුධ සන්නාහ විසි ගණනක් ද ප්රදේශවාසීන් විසින් වන්දනාමාන කරනු ලැබේ. එසේම කර්ණාටක ප්රාන්තයේ මැන්ඩියා දිස්ත්රික්කයේ මලවල්ලි තලූකාවේදී ශිව දෙවියන් වෙනුවෙන් කළ කැපවීමට ගෞරව දැක්වීම සඳහා රාවණා දේවාලයකට හින්දු බැතිමතුන් සංචාරය කරනු ලැබේ. රාජස්ථානයේ ජෝද්පූර් හි මෝඩ්ගිල් බ්රාහ්මණවරු රාවණාගේ පිළිම පුළුස්සා දමනවා වෙනුවට, ශ්රාද් සහ පිං දාන් හින්දු චාරිත්ර වාරිත්ර අනුව ලංකේශ්වරයාව ඔහුගේ පරම්පරාවෙන් – ජෝද්පූර්හි මෝඩ්ගිල් බ්රාහ්මණවරුන් විසින් සිදු කරනු ලැබේ.
ඉන්දියාවේ සමහර ප්රාන්ත වල දිස්ත්රික්ක වල රාවණා ඇදහිල්ල ජයටම සිදු වේ. අපේ රටේ එහෙම සිරිතක් උත්සවයක් අතීතයේ තිබුණු බවක් කිසිදු වාර්තාවක හෝ මූලාශ්රයක නැත. ඒ රාවණා අපේ සංස්කෘතිය තුළ පිළිගැනීමට හෝ ගෞරවයට හෝ වන්දනාවට පාත්ර වූ චරිතයක් නොවන නිසා ය.බෞද්ධ සංස්කෘතික පසුබිමක් සහිත මේ රටේ එවැනි දෙයක් මිනිසුන්ගේ පූජනීය පිළිගැනීමට ලක්වන්නේ නැත. නුවණින් සිතා බලන ඕනෑම බෞද්ධයෙකු ශිව ඇදහිල්ල ප්රචලිත කරන රාවණ ප්රබන්ධය අපේ සංස්කෘතියට බද්ධ කරන විපරිත මතවාද බැහැර කළ යුත්තේ එබැවිනි. අපේ ඉතිහාසය විකෘති කරන්න දත කන පඬි වෙස් ගත් ගොබ්බයින් ගේ ගොන්පාට් සහ මෝඩ චූන් යූටියුබ් වලින් පෙන්නුවාට ඒවායේ හරසුන් බව සමාජය අවබෝධ කරගත යුතු ය.
ආයුර්වේද වෛද්ය ඩැනිස්ටර් එල් පෙරේරා